W skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa musi wchodzić personel
11.09.2023 | PODATKI
W interpretacji Dyrektora KIS z 16 sierpnia 2023 r., sygn. 0112-KDIL3.4012.360.2023.2.MBN, wskazano, że aby można było stwierdzić, że przedmiotem danej transakcji jest zorganizowana część przedsiębiorstwa, część ta musi być zorganizowana poprzez jej identyfikację, wyodrębnienie w strukturze organizacyjnej całości, np. poprzez przyjęcie formy oddziału, a ponadto powinni z nią być powiązani pracownicy.
Wnioskodawca jest podmiotem prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie transportu, zakwaterowania oraz sprzedaży towarów stacjonarnie oraz online. Jest także udziałowcem spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, na którą postanowił przenieść działalność w zakresie sprzedaży online. Wyodrębnioną w ten sposób zorganizowaną część przedsiębiorstwa miały stanowić składniki niematerialne oraz maszyny służące do produkcji towarów i dwa laptopy. Podatnik zatrudniał pracowników, jednak ich prawa i obowiązki wynikające z umów o pracę nie miały przejść na spółkę - mieli oni kontynuować zatrudnienie względem prowadzonej przez podatnika działalności w pozostałym zakresie przy użyciu służących do jej wykonywania składników materialnych i niematerialnych. W związku z powyższym wnioskodawca zapytał, czy przeniesienie tego określonego zakresu działalności na spółkę będzie stanowiło zwolnione z podatku od towarów i usług zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.
Fiskus przyznał, że dedykowany do przeniesienia zakres działalności podatnika oraz związane z nim aktywa mogą stanowić niezależne przedsiębiorstwo wykonujące tą działalność, jednak w chwili sprzedaży nie istnieje jej wyodrębnienie organizacyjne w formie działu, wydziału lub oddziału. Wskazał, że rozważania na temat zorganizowanej części przedsiębiorstwa należy dokonywać w oparciu o art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, tj. zweryfikować istnienie 3 aspektów wyodrębnienia: finansowego, organizacyjnego i funkcjonalnego. Organ stwierdził, że w tym przypadku istnieje jedynie wyodrębnienie finansowe, gdyż ewidencja księgowa umożliwiała przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do wyodrębnionej działalności. Zabrakło jednak wyodrębnienia organizacyjnego, a to takim można mówić, gdy na podstawie statutu, regulaminu lub innego dokumentu część przedsiębiorstwa ma formę działu, oddziału lub wydziału. Zabrakło również personelu dedykowanego do wykonywania pracy w tym zakresie działalności. Organ zauważył, że bez przeniesienia umów o pracę na spółkę, spółka ta będzie musiała przeprowadzić rekrutację, aby wykonywać nabytą działalność.