× Zamknij

Dotacje

Bezpieczeństwo podatkowe

ESG

Doradztwo sukcesyjne

Projekt globalnego podatku minimalnego przedłożony Sejmowi

05.11.2024 | PODATKI

Pod koniec września polski Sejm otrzymał do rozpatrzenia zaktualizowaną wersję projektu ustawy o opodatkowaniu wyrównawczym, implementującą tzw. Dyrektywę Pillar 2. Projekt ustawy o opodatkowaniu wyrównawczym wprowadza kluczowe zmiany, których celem jest sprawiedliwsze opodatkowanie globalnych korporacji. W szczególności, poprzez zapobieganie przenoszenia dochodów do jurysdykcji o niskich stawkach podatkowych oraz erozji podstawy opodatkowania. To znaczący krok dla polskiego systemu podatkowego i światowej gospodarki, mający na celu uszczelnienie systemu i eliminację luk wykorzystywanych przez międzynarodowe przedsiębiorstwa.

 

Kogo będzie dotyczył podatek?

Podatek zasadniczo obejmie podmioty należące do grup kapitałowych, których skonsolidowane roczne przychody wynoszą co najmniej 750 milionów euro w okresie co najmniej dwóch z czterech lat poprzedzających dany rok podatkowy. Regulacje związane z dyrektywą Pillar 2 dotyczą tysięcy polskich podmiotów z kapitałem zagranicznym i nawet kilkuset spółek z kapitałem polskim należących do tzw. dużych grup kapitałowych. Przedsiębiorstwa te będą musiały dostosować swoje procesy księgowe i podatkowe do nowych wymogów, co może wiązać się z kosztami adaptacji, ale również z długoterminowymi korzyściami wynikającymi z bardziej stabilnego i przewidywalnego środowiska podatkowego.

 

Co przewiduje nowy projekt ustawy?

Projekt ustawy zakłada wprowadzenie trzech nowych typów obciążeń podatkowych, które zmienią sposób, w jaki duże grupy kapitałowe są opodatkowane w Polsce i za granicą:

  • Globalny podatek wyrównawczy, czyli podatek obowiązujący w jurysdykcjach innych niż Polska, wynikający z zastosowania kwalifikowanej zasady włączenia dochodu do opodatkowania (IIR),
  • Krajowy podatek wyrównawczy, będący kluczowym elementem nowego systemu wyrównawczego, dotyczący polskiej jurysdykcji i płatny w Polsce (QDMTT),
  • Podatek od niedostatecznie opodatkowanych zysków, który będzie stosowany uzupełniająco, w przypadku, gdy jurysdykcja jednostki dominującej nie nałoży globalnego podatku minimalnego (UTPR).

 

Skutki dla polskiej gospodarki

Regulacje związane z dyrektywą Pillar 2 dotyczą tysięcy polskich podmiotów z kapitałem zagranicznym i nawet kilkuset spółek z kapitałem polskim należących do tzw. dużych grup kapitałowych raportujących skonsolidowane przychody na poziomie co najmniej 750 mln euro. Przedsiębiorstwa te będą musiały dostosować swoje procesy księgowe i podatkowe do nowych wymogów, co może wiązać się z kosztami adaptacji, ale również z długoterminowymi korzyściami wynikającymi z bardziej stabilnego i przewidywalnego środowiska podatkowego.

 

Początek obowiązywania przepisów

Przewidywane jest, że nowe regulacje wejdą w życie już od 1 stycznia 2025 roku, z możliwością dobrowolnego zastosowania od roku podatkowego rozpoczętego po 31 grudnia 2023 roku. Oznacza to, że przedsiębiorcy mają zaledwie kilka miesięcy na przygotowanie się do zasadniczych zmian, dlatego warto rozpocząć analizę potencjalnych wpływów nowych przepisów na działalność już teraz.

 

Zachęcamy do zapoznania się z pełną informacją opracowaną przez nasze specjalistki oraz do kontaktu z doradcami AXELO Prawo i Podatki.