Pakiet e-commerce podpisany przez prezydenta
29.06.2021 | TMT i E-COMMERCE
Państwa Członkowskie UE, w tym Polska, zobowiązały się do zaimplementowania w krajowych przepisach podatkowych rozwiązań przewidzianych w pakiecie VAT e-commerce, których celem jest pokonanie barier, w tym uszczelnienie VAT, w transgranicznym handlu elektronicznym pomiędzy przedsiębiorcami i konsumentami.
W implementowaniu tzw. pakietu VAT e-commerce widać było wyraźny pośpiech Sejmu. Przypomnijmy, że datą graniczą dostosowania polskich przepisów do prawa Unii jest 1 lipca 2021 roku. Sejm 21 maja przyjął nowelizację ustawy o podatku od towarów i usług dostosowującą polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej dotyczących tzw. pakietu VAT e-commerce. Tymczasem jednak dopiero 18 czerwca Senat uchwalił nowelizację dodając do niej swoje poprawki.
Wprowadzenie nowelizacji po 1 lipca 2021 roku mogło wiązać się z wszczęciem postępowania w sprawie uchybienia obowiązkom przed TSUE oraz wysokimi sankcjami finansowymi. Problemy mogliby mieć również sami podatnicy, którzy za pośrednictwem internetu sprzedają towary konsumentom z innych państw Unii. Mimo potencjalnych konsekwencji Senat w swoich jedenastu poprawkach (głównie doprecyzowujących) zaproponował również opóźnienie wejścia w życie pakietu e-commerce o trzy miesiące tj. dopiero od września 2021 roku. Po pracach w komisjach w całości odrzucono proponowane poprawki. Ostatecznie 25 czerwca 2021 roku Prezydent podpisał ustawę bez poprawek Senatu.
Jeśli chodzi o sam zakres przedmiotowy VAT e-commerce to wprowadza on sporo istotnych udogodnień jak i nowych ciężarów dla przedsiębiorców zajmującym się sprzedażą towarów pomiędzy granicami poszczególnych państw. Podstawowa zmiana obejmuje rozliczanie VAT od sprzedaży wysyłkowej towarów na rzecz konsumentów z innych krajów unijnych. Obecnie próg dla tzw. sprzedaży wysyłkowej, po przekroczeniu którego następuje obowiązek rejestracji sprzedawcy dla celów VAT w kraju konsumpcji jest zróżnicowany w zależności od lokalnych przepisów podatkowych konkretnego państwa. Rozwiązanie takie wiąże się z koniecznością rozliczania podatku, składania deklaracji oraz prowadzenia ewidencji w kraju przeznaczenia towarów. Po zmianach przedsiębiorca, po przekroczeniu progu sprzedaży, ujednoliconego w ramach UE i wynoszącego 10 tys. euro będzie mógł dokonać wszelkich formalności w miejscu prowadzenia swojej działalności za pomocą systemu One Stop Shop lub zarejestrować się dla celów VAT w kraju, gdzie znajdują się jego konsumenci. W przypadku wybrania OSS rejestracja na VAT w krajach konsumpcji nie będzie już konieczna, bowiem procedura ta umożliwi łączne raportowanie wszystkich transakcji wysyłkowych, dokonanych w Unii Europejskiej w ramach jednej deklaracji VAT.
Dodatkowo zniesione zostaną zwolnienia z VAT dla importu towarów w tzw. małych przesyłkach o wartości do 22 EUR we wszystkich państwach członkowskich. Obowiązek poboru i zapłaty VAT od określonych transakcji pochodzących z Chin czy Singapuru, w tym przypadku będzie spoczywał na platformach sprzedażowych takich jak Allegro, AliExpress oraz innych mniejszych pośrednikach. Sprzedaż towarów importowanych z państw trzecich w przesyłkach o rzeczywistej wartości nieprzekraczającej 150 euro, a także dostawa towarów na rzecz konsumentów będzie rozliczana w ramach drugiego z nowo powstałych systemów tzw. Importowego One Stop Shop.
Takie rozwiązanie z pewnością pozwoli utrzymać konkurencyjność firm na europejskim rynku wewnętrznym, albowiem dotychczas przedsiębiorcy zagraniczni sprzedając swoje towary w ramach importu korzystali z przywileju braku konieczności zapłaty podatku od towarów i usług, na co nie mogli liczyć unijni inwestorzy. Pozytywnie też należy ocenić uproszczenie procedur rozliczenia VAT w krajach członkowskich UE, co prawdopodobnie spowoduje wyłączenie konieczności kompleksowej znajomości miejscowego prawa podatkowego.
Kontakt:
Marzena Kidacka, partner, radca prawny, doradca podatkowy / E: m.kidacka@axelo.pl
Łukasz Krasowski, radca prawny / E: l.krasowski@axelo.pl