× Zamknij

Doradztwo sukcesyjne

Stosowanie monitoringu wizyjnego w miejscu pracy - zasady i ograniczenia

27.07.2023 | PRAWO PRACY I UBEZPIECZENIA SPOŁECZNE

Częstym narzędziem wykorzystywanym przez pracodawców w celu zapewnienia prawidłowej i nieprzerwanej działalności przedsiębiorstwa jest monitoring wizyjny. Jego głównym celem jest ochrona interesów pracodawcy przed nieodpowiednimi działaniami, równocześnie jednak pełni on istotną rolę w zabezpieczaniu bezpieczeństwa pracowników.

 

Monitoring wizyjny w zakładzie pracy

 

Aktualnie stosowanie monitoringu wizyjnego w miejscu pracy jest dopuszczalne, pod warunkiem, że jest ono konieczne do zabezpieczenia bezpieczeństwa pracowników, monitoringu procesu produkcyjnego, czy też ochrony poufnych danych, których ujawnienie mogłoby wyrządzić szkodę pracodawcy. Na mocy art. 222 ust. 1 k.p., pracodawca ma prawo do zastosowania systemu monitoringu zarówno na terenie zakładu pracy, jak i w jego najbliższym otoczeniu. Przepisy wykluczają jednak możliwość monitorowania miejsc takich, jak łazienki, szatnie, stołówki czy pomieszczenia przeznaczone do palenia wyrobów tytoniowych.

 

Zgodnie z powyższym pracodawca posiada uprawnienie jedynie do rejestrowania obrazu, przy czym prawo to nie obejmuje nagrywania dźwięku.

 

Stosowanie monitoringu w kontekście przepisów o ochronie danych osobowych

 

Należy wskazać, iż art. 88 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (dalej jako: RODO) umożliwił państwom członkowskim możliwość dostosowania krajowych regulacji dotyczących danych osobowych pracowników do zasad RODO, z jednoczesnym zobowiązaniem do szanowania godności, prawomocnych interesów i podstawowych praw pracowników.

 

W tym zakresie warto wskazać, iż na pracodawcy spoczywają obowiązki wynikające z art. 13 RODO, związane między innymi z należytym informowaniem o zastosowaniu monitoringu przed wejściem na teren zakładu pracy.

 

Prawo rejestracji dźwięku a przepisy RODO

 

Zdaniem Urzędu Ochrony Danych Osobowych rejestrowanie i utrwalanie dźwięku bez odpowiedniej podstawy prawnej jest sprzeczne z przepisami RODO.

W wytycznych nr 3/2019 przyjętych przez Europejską Radę Ochrony Danych wskazano, że administrator, przy wyborze technicznych środków monitoringu, nie powinien decydować się na funkcje, które nie są niezbędne. Do takich funkcji zaliczają się:

  • nieograniczone śledzenie ruchów kamery,
  • możliwość zbliżenia,
  • transmisja radiowa,
  • analiza i nagrania dźwiękowe.

 

Powyższe wytyczne sugerują, że użycie monitoringu rejestrującego dźwięk może przekraczać granice niezbędności, zarówno w kontekście użytych rozwiązań technicznych, jak i zakresu przetwarzania danych osobowych, zgodnie z wymogami zawartymi w art. 5 ust. 1 lit. c RODO.

29.04.2024 | PRAWO PRACY I UBEZPIECZENIA SPOŁECZNE

Ustawa o ochronie sygnalistów - prace przyspieszają