Sejm przyjął zmiany w KP: praca zdalna i badania trzeźwości
13.03.2023 | PRAWO PRACY I UBEZPIECZENIA SPOŁECZNE
W czwartek, 1 grudnia 2022 r., Sejm przyjął nowelizację Kodeksu pracy, która m.in. wprowadza na stałe możliwość pracy zdalnej zdefiniowanej jako wykonywanie pracy całkowicie lub częściowo w miejscu wskazanym przez pracownika i każdorazowo uzgodnionym z pracodawcą, w tym pod adresem zamieszkania pracownika, w szczególności z wykorzystaniem środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość.
Inne najważniejsze zmiany objęte nowelizacją Kodeksu pracy:
- Nowe przepisy przewidują zarówno różne formy pracy zdalnej - całkowitą jak i hybrydową, stosownie do potrzeb konkretnego pracownika i pracodawcy, a także umożliwienie polecenia pracownikowi pracy zdalnej w szczególnych przypadkach (np. w czasie obowiązywania stanu nadzwyczajnego, stanu epidemii czy pożaru lub zalania w zakładzie pracy).
- Praca zdalna może być wykonywana także okazjonalnie, na wniosek pracownika złożony w postaci papierowej lub elektronicznej, w wymiarze nieprzekraczającym 24 dni w roku kalendarzowym. Praca zdalna w tej formie znajdzie zastosowanie w okolicznościach incydentalnych, uzasadnionych wyłącznie potrzebą pracownika.
- Szczegóły dotyczące pracy zdalnej mają być uzgodnione przy zawieraniu umowy o pracę, albo już w trakcie zatrudnienia — bez konieczności ich potwierdzania w formie pisemnej.
- Co do zasady, pracodawca nie będzie mógł odmówić pracy zdalnej m.in. rodzicom, którzy wychowują dziecko do 4. roku życia, rodzicom i opiekunom, którzy opiekują się osobą z niepełnosprawnością w rodzinie i kobietom w ciąży.
- Pracodawca będzie mógł kontrolować pracownika w miejscu pracy zdalnej.
- Pracodawca będzie zobowiązany do zapewnienia pracownikowi narzędzi i materiałów oraz pokrycia kosztów energii elektrycznej, Internetu i telefonu.
- Dodatkowo regulacja zakłada, że pracodawcy będą mogli wprowadzić prewencyjną kontrolę trzeźwości pracowników – lub kontrolę na obecność środków działających podobnie do alkoholu, gdy będzie to niezbędne do zapewnienia ochrony życia i zdrowia pracowników, innych osób lub ochrony mienia.
- Pracodawca będzie miał obowiązek niedopuszczenia do pracy pracownika, w którego organizmie zostanie stwierdzona obecność alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu. Dotyczyć to ma także przypadku, gdy zajdzie uzasadnione podejrzenie, że pracownik stawił się do pracy w stanie nietrzeźwości, w stanie po użyciu alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu bądź spożywał alkohol lub zażywał wymienione środki w czasie pracy.
- Pracodawca będzie mógł w tym celu użyć alkomatu lub narkotestu.
- Badanie stanu trzeźwości pracownika oraz badanie na obecność w jego organizmie środków działających podobnie do alkoholu będzie mogła przeprowadzać również policja.
Nowelizacja czeka teraz na dalsze prace w Senacie i na podpis Prezydenta. Po tym nowelizacja Kodeksu pracy wejdzie w życie po upływie 2 miesięcy od publikacji. Są to ważne zmiany, których wdrożenie w organizacji będzie wymagało dostosowania regulacji wewnętrznych przez wszystkich pracodawców (w porozumieniu ze związkami zawodowymi lub w regulaminie).