× Zamknij

Dotacje

Bezpieczeństwo podatkowe

Doradztwo sukcesyjne

Nowa kilometrówka – jest projekt nowelizacji

09.11.2022 | PRAWO PRACY I UBEZPIECZENIA SPOŁECZNE

W dniu 13 października br. ogłoszono rządowy projekt nowelizacji rozporządzenie w sprawie używania samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy w celu realizacji przez pracownika czynności służbowych. Zgodnie z aktualnym brzmieniem projektu firmy zostaną obarczone wyższymi kosztami (także podatkowymi) z tytułu rekompensowania pracownikom wydatków za używanie pojazdu prywatnego w celach pracowniczych. Z drugiej strony zaś zatrudnieni zyskają wyższe zwolnienie z podatku.

 

Rząd twierdzi, że nowelizacja stawek przebiegu pojazdu jest potrzebna z uwagi na to, że od 2007 r. kwota ta nie uległa zmianie i rekompensata nie odzwierciedla rzeczywistych kosztów ponoszonych przez pracownika. Zmiany przygotowane przez Ministra infrastruktury mają wejść w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu ogłoszenia rozporządzenia zmieniającego w Dzienniku Ustaw.

 

Przypomnijmy, że zwrot kosztów używania przez pracownika w celach służbowych do jazd lokalnych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy następuje na podstawie umowy cywilnoprawnej, zawartej między pracodawcą a pracownikiem, o używanie pojazdu do celów służbowych, na warunkach określonych w rozporządzeniu.

 

Zwrot wskazanych kosztów następuje po złożeniu przez pracownika pisemnego oświadczenia o używaniu przez niego pojazdu do celów służbowych w danym miesiącu - w formie ryczałtu obliczonego jako iloczyn stawki za 1 kilometr przebiegu i miesięcznego limitu przebiegu kilometrów na jazdy lokalne.

 

Maksymalne stawki za 1 kilometr przebiegu pojazdu - przed zmianą i po zmianie przewidzianej w projekcie przedstawiają się następująco.
 

 
POJAZD OBECNA STAWKA PROPONOWANA STAWKA
Samochód o poj. do 900 cm3 0,5214 zł 0,89 zł
Samochód o poj. powyżej 900 cm3 0,8358 zł 1,038 zł
motocykl 0,2302 zł 0,69 zł
motorower 0,1382 zł 0,42 zł

 

Dla pracodawcy, podwyższenie stawki kilometrówki przekłada się również na wzrost kwot, które można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu (koszty te można zaliczyć tylko do limitu określonego rozporządzeniem). Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 30 ustawy o CIT oraz z art. 23 ust. 1 pkt 36 ustawy o PIT wydatki pracodawcy w części przekraczającej limit nie są kosztem. Dotyczy to podróży służbowych, jak i jazd lokalnych.


Zmiana stawek nie wpływa za to na przedsiębiorców, którzy zdecydowali się wykorzystywać do celów służbowych swój prywatny samochód (pojazd nie będący składnikiem majątkowym przedsiębiorstwa). W tym przypadku prowadzenie ewidencji przebiegu pojazdu nie jest wymagane ani potrzebne z uwagi na to, że taki przedsiębiorca odlicza tylko 20 proc. wydatków na użytkowanie samochodu. Wynika to z art. 23 ust. 1 pkt 46 ustawy o PIT.


Właściciele firm chcący odliczyć 100 proc. są zobligowani do prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu oraz wydatków związanych z używaniem samochodu. Jest to ta sama ewidencja, którą prowadzi się do celów VAT. Zgodnie z art. 23 ust. 5f ustawy o PIT w przypadku nieewidencjonowania przebiegu i wydatków, o których mowa w art. 86a ust. 4 ustawy o VAT, uznaje się, że samochód osobowy jest wykorzystywany do celów mieszanych. Wówczas przedsiębiorca jest uprawniony do dokonania odliczenia w wysokości nieprzekraczającej 75 proc. wydatków na użytkowanie takiego samochodu, co wynika z art. 23 ust. 1 pkt 46a ustawy o PIT.

 

Kontakt

Sylwia Potępa, adwokat / s.potepa@axelo.pl

Izabela Szeliga, aplikantka radcowska / i.szeliga@axelo.pl

 

 

 

 

30.09.2024 | PRAWO PRACY I UBEZPIECZENIA SPOŁECZNE

Bezpieczeństwo we współpracy B2B

23.07.2024 | PRAWO PRACY I UBEZPIECZENIA SPOŁECZNE

Nadchodzi termin wdrożenia standardów ochrony małoletnich