Nowa kilometrówka – jest projekt nowelizacji
09.11.2022 | PRAWO PRACY I UBEZPIECZENIA SPOŁECZNE
W dniu 13 października br. ogłoszono rządowy projekt nowelizacji rozporządzenie w sprawie używania samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy w celu realizacji przez pracownika czynności służbowych. Zgodnie z aktualnym brzmieniem projektu firmy zostaną obarczone wyższymi kosztami (także podatkowymi) z tytułu rekompensowania pracownikom wydatków za używanie pojazdu prywatnego w celach pracowniczych. Z drugiej strony zaś zatrudnieni zyskają wyższe zwolnienie z podatku.
Rząd twierdzi, że nowelizacja stawek przebiegu pojazdu jest potrzebna z uwagi na to, że od 2007 r. kwota ta nie uległa zmianie i rekompensata nie odzwierciedla rzeczywistych kosztów ponoszonych przez pracownika. Zmiany przygotowane przez Ministra infrastruktury mają wejść w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu ogłoszenia rozporządzenia zmieniającego w Dzienniku Ustaw.
Przypomnijmy, że zwrot kosztów używania przez pracownika w celach służbowych do jazd lokalnych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy następuje na podstawie umowy cywilnoprawnej, zawartej między pracodawcą a pracownikiem, o używanie pojazdu do celów służbowych, na warunkach określonych w rozporządzeniu.
Zwrot wskazanych kosztów następuje po złożeniu przez pracownika pisemnego oświadczenia o używaniu przez niego pojazdu do celów służbowych w danym miesiącu - w formie ryczałtu obliczonego jako iloczyn stawki za 1 kilometr przebiegu i miesięcznego limitu przebiegu kilometrów na jazdy lokalne.
Maksymalne stawki za 1 kilometr przebiegu pojazdu - przed zmianą i po zmianie przewidzianej w projekcie przedstawiają się następująco.
POJAZD | OBECNA STAWKA | PROPONOWANA STAWKA |
---|---|---|
Samochód o poj. do 900 cm3 | 0,5214 zł | 0,89 zł |
Samochód o poj. powyżej 900 cm3 | 0,8358 zł | 1,038 zł |
motocykl | 0,2302 zł | 0,69 zł |
motorower | 0,1382 zł | 0,42 zł |
Dla pracodawcy, podwyższenie stawki kilometrówki przekłada się również na wzrost kwot, które można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu (koszty te można zaliczyć tylko do limitu określonego rozporządzeniem). Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 30 ustawy o CIT oraz z art. 23 ust. 1 pkt 36 ustawy o PIT wydatki pracodawcy w części przekraczającej limit nie są kosztem. Dotyczy to podróży służbowych, jak i jazd lokalnych.
Zmiana stawek nie wpływa za to na przedsiębiorców, którzy zdecydowali się wykorzystywać do celów służbowych swój prywatny samochód (pojazd nie będący składnikiem majątkowym przedsiębiorstwa). W tym przypadku prowadzenie ewidencji przebiegu pojazdu nie jest wymagane ani potrzebne z uwagi na to, że taki przedsiębiorca odlicza tylko 20 proc. wydatków na użytkowanie samochodu. Wynika to z art. 23 ust. 1 pkt 46 ustawy o PIT.
Właściciele firm chcący odliczyć 100 proc. są zobligowani do prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu oraz wydatków związanych z używaniem samochodu. Jest to ta sama ewidencja, którą prowadzi się do celów VAT. Zgodnie z art. 23 ust. 5f ustawy o PIT w przypadku nieewidencjonowania przebiegu i wydatków, o których mowa w art. 86a ust. 4 ustawy o VAT, uznaje się, że samochód osobowy jest wykorzystywany do celów mieszanych. Wówczas przedsiębiorca jest uprawniony do dokonania odliczenia w wysokości nieprzekraczającej 75 proc. wydatków na użytkowanie takiego samochodu, co wynika z art. 23 ust. 1 pkt 46a ustawy o PIT.
Kontakt
Sylwia Potępa, adwokat / s.potepa@axelo.pl
Izabela Szeliga, aplikantka radcowska / i.szeliga@axelo.pl