Bezpieczeństwo we współpracy B2B
30.09.2024 | PRAWO PRACY I UBEZPIECZENIA SPOŁECZNE
Zatrudnianie współpracowników na podstawie umów cywilnoprawnych, w szczególności w oparciu o model B2B (ang. business-to-business), jest zjawiskiem coraz częściej spotykanym w realiach prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. Dzieje się tak nie bez powodu - zatrudnianie w ramach B2B ma wiele zalet zarówno dla usługobiorcy jak i usługodawcy i jest często bardziej opłacalne niż stosunek pracy. Ponadto do umów B2B stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego, a nie Kodeksu pracy.
Dotychczas umowy zawierane na zasadach B2B nie powodowały zwiększonej aktywności organów. Warto jednak zadbać, aby zawierane umowy B2B były prawidłowe i nie spełniały cech stosunku pracy, ponieważ mogą zostać podważone przez PIP, ZUS oraz organy skarbowe, a to może mieć istotne konsekwencje ubezpieczeniowe oraz podatkowe dla obu stron tego rodzaju umowy.
Obecnie uprawnienia w zakresie kontrolowania stosunków cywilnoprawnych posiada przede wszystkich PIP, której przyznano prawo wnoszenia powództw o ustalenie istnienia stosunku pracy w sytuacji, gdy zawarta umowa B2B posiada wszystkie cechy umowy o pracę. Co istotnie, zgodnie zapowiedziami Głównego Inspektora Pracy oraz Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej już w 2025 r. planowane jest rozszerzenie kompetencji Państwowej Inspekcji Pracy w zakresie nakazu przekształcenia umowy cywilnoprawnej w umowę o pracę.
Nadchodzące zmiany mogą skutkować wzmożonymi kontrolami zasad współpracy w ramach B2B. Zatem strony, które zdecydowały się na zawarcie umowy cywilnoprawnej w ramach tego modelu, powinny zweryfikować poprawność postanowień umownych oraz zrewidować warunki współpracy.
Zachęcamy do zapoznania się z załączonym materiałem, w którym przedstawiamy więcej szczegółowych informacji oraz zakres wsparcia doradczego, jaki mogą zapewnić nasi specjaliści. Zapraszamy do kontaktu z naszym zespołem eksperckim.