Reklamy kredytów pod lupą UOKIK
23.01.2025 | PRAWO KONKURENCJI
W dniu 13 stycznia 2025 r., w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów, pojawił się projekt ustawy o kredycie konsumenckim oraz o zmianie ustawy o prawach konsumenta, którego autorem jest Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Prezesa UOKIK celem projektu, jest wdrożenie do polskiego prawa unijnej dyrektywy 2023/2225 oraz przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2673 z dnia 22 listopada 2023 r. mających na celu zwiększenie poziomu ochrony interesów konsumentów, którym oferowane są kredyty konsumenckie.
Nowy projekt ustawy w dużej mierze powieli zasady zawarte w obowiązującej ustawie z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim, która implementowała wcześniejsze regulacje dyrektyw 2002/65 oraz 2008/48.
Projektowane zmiany obejmują przede wszystkim przepisy dotyczące informacji o kredytach przekazywanych w reklamach. Wprowadzone zostanie m.in. obowiązkowe ostrzeżenie, czytelne lub wyraźnie słyszalne, informujące o tym, że korzystanie z kredytu wiąże się z kosztami. Reklamy nie będą mogły sugerować, że kredyt poprawia sytuację finansową, zwiększa dostępne środki pieniężne lub stanowi alternatywę dla oszczędności. Zabronione będzie również tworzenie wrażenia, że istniejące zadłużenie lub dane zawarte w rejestrach mają znikomy wpływ na możliwość uzyskania kredytu.
Nowe regulacje uproszczą także informacje przekazywane przed zawarciem umowy, czyniąc je bardziej przejrzystymi i przyjaznymi dla konsumentów. Najważniejsze informacje dotyczące kredytu będą musiały zostać zamieszczone na pierwszej stronie formularza informacyjnego lub, w razie braku takiej możliwości, na pierwszych dwóch stronach. Przewiduje się również obowiązek przypominania konsumentom o prawie odstąpienia od umowy w przypadku, gdy informacje przedumowne są przekazywane w terminie krótszym niż jeden dzień przed podpisaniem umowy.
Dodatkowo kredytodawcy zostaną zobowiązani do dostarczenia konsumentom wyjaśnień, które pozwolą ocenić, czy oferowany kredyt odpowiada ich potrzebom i sytuacji finansowej. Wyjaśnienia te będą również obejmować potencjalne skutki zawarcia umowy, w tym konsekwencje niewywiązywania się ze spłaty, a w przypadku usług dodatkowych - informacje o możliwości rozwiązania poszczególnych elementów pakietu oraz konsekwencjach takiego działania.
Ponadto wprowadzone zostaną zakazy dotyczące m.in. stosowania domyślnie zaznaczonych pól w formularzach a także oferowania kredytów w przypadku negatywnej oceny zdolności kredytowej. Zabronione będzie również zawieranie umów o kredyt konsumencki bez wyraźnej zgody konsumenta.
Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Prezesa UOKIK nowa ustawa zapewni szerszą i bardziej kompleksową ochronę konsumentów, dostosowując krajowe przepisy do wymogów unijnych, a jednocześnie upraszczając i porządkując istniejące regulacje w obszarze kredytów konsumenckich.
Obecnie projekt ustawy znajduje się na etapie prac legislacyjnych. Planowany termin przyjęcia projektu przez Radę Ministrów został wyznaczony na II kwartał 2025 r.
Jednak już teraz warto zadbać o zgodność stosowanych reklam kredytowych z nowym prawem.
Zbliżające się zmiany w prawie to doskonała okazja, by przeprowadzić audyt stosowanych komunikatów, aby:
- upewnić się, że prezentowane reklamy są zgodne z nowymi regulacjami,
- zminimalizować ryzyko sankcji,
- budować wizerunek odpowiedzialnej i transparentnej marki.
Zachęcamy do kontaktu z naszymi doradcami, którzy udzielą dodatkowych wyjaśnień i zapewnią kompleksowe wsparcie w zakresie oceny zgodności reklam kredytowych z obowiązującym prawem.