× Zamknij

Dotacje

Bezpieczeństwo podatkowe

Doradztwo sukcesyjne

Reklama: zarzuty UOKiK wobec influencerów i ich reklamodawców

04.08.2022 | PRAWO KONKURENCJI

Zarzuty nieprawidłowego oznaczania materiałów reklamowych na Instagramie zostały postawione przez Prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego trzem influencerom oraz ich reklamodawcy - spółce Olimp Laboratories. Influencerzy w postach i relacjach na Instagramie w sposób niejasny i mogący tym samym wprowadzać odbiorców w błąd oznaczali reklamowane suplementy diety i inne produkty.

 

Co więcej, Urząd w wyniku kontroli zebrał materiały, które potwierdziły, że nieprawidłowe oznaczanie reklam na Instagramie wynikało również z wytycznych, jakie reklamodawca przekazywał swoim influencerom. Z korespondencji pomiędzy reklamodawcą a twórcami internetowymi wynika, że spółka Olimp Laboratories namawiała do stosowania oznaczeń takich jak : #olimpad #nazwaproduktu. Oznaczenia te były sprzeczne z oznaczeniami zalecanymi przez Urząd. Jak już niejednokrotnie wskazywał UOKiK oznaczanie treści reklamowych poprzez używanie takich określeń jak #współpraca czy #ad, jest oznaczaniem niewystarczającym i niejasnym dla użytkowników. Niezgodne z prawem jest również umieszczanie oznaczeń o reklamie na końcu posta lub w słabo widocznym miejscu.


Jak wskazuje Prezes UOKiK – „Stosowanie hashtaga składającego się z połączenia nazwy firmy z anglojęzycznym skrótem „AD” niewiele ma wspólnego z transparentnymi działaniami reklamowymi w intrenecie, zwłaszcza, że Olimp Laboratories w mailach do swoich partnerów biznesowych nawiązuje do „mocnego zainteresowania UOKiK poczynaniami influencerów na portalach Social Media”.


Z powyższego wynika więc, że odpowiedzialność za  prawidłowe oznaczanie treści reklamowych w  mediach społecznościowych ponieść może zarówno influencer, jak i reklamodawca. Wszczęte postępowania mogą wiązać się nałożeniem kary za naruszanie zbiorowych interesów konsumentów w wysokości nawet do 10 % obrotu.


Podsumowując, oznaczanie treści reklamowych w mediach społecznościowych, nie tylko na Instagramie, musi zostać dokonane w sposób wyraźny, czytelny i zrozumiały. Brak takiego oznaczenia lub zamieszczenie nieprawidłowego oznaczenia naruszać będzie zakaz kryptoreklamy, a tym samym stanowić nieuczciwą praktykę rynkową lub czyn nieuczciwej konkurencji.

 

Kontakt

Elżbieta Nowak, radca prawny / e.nowak@axelo.pl