× Zamknij

Doradztwo sukcesyjne

Naruszenie zbiorowych interesów konsumentów? UOKiK krytycznie o promocji Biedronki

21.08.2023 | PRAWO KONKURENCJI

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Tomasz Chróstny, postawił zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów Jeronimo Martins Polska, właścicielowi sieci Biedronka, związane z podejrzeniem nieprawidłowo przeprowadzonej promocji "Magia Rabatów Zabawki i Książki – Voucher". Przez skomplikowane warunki i niepełne informacje o zasadach promocji, konsumenci nie otrzymali jasnych informacji na temat zasad tej akcji promocyjnej, co mogło naruszać ich zbiorowe interesy.

 

Prezes UOKiK zarzucił, że przekazy reklamowe dotyczące promocji przedstawiane przez Jeronimo Martins Polska sugerowały korzyści związane z promocją, lecz niejasne były informacje dotyczące wyłączeń. W szczególności voucher miał obowiązywać tylko na artykuły przemysłowe i tekstylia, a ta informacja była podawana w sposób mało czytelny, często w drobnym druku. Konsumenci dowiadywali się o wyłączeniach dopiero po dokonaniu zakupu, co ograniczało ich możliwość rezygnacji i zwrotu pieniędzy.

 

UOKiK zaznaczył, że materiały reklamowe firmy koncentrowały się na korzyściach związanych ze zwrotem 50% wartości zakupów na voucherze, pomijając istotne informacje o wyłączeniach. Skomplikowany regulamin akcji nie był dostępny w sklepach, co utrudniało konsumentom zapoznanie się z pełnymi warunkami. Tomasz Chróstny podkreślił, że przedsiębiorcy organizujący promocje, zwłaszcza w kontekście codziennych zakupów, powinni tworzyć zasady jasne i przystępne dla konsumentów.

 

Jeśli zarzuty UOKiK się potwierdzą, Jeronimo Martins Polska może zostać ukarana grzywną do 10% swojego obrotu. To nie pierwszy raz, gdy Prezes UOKiK kwestionuje praktyki promocyjne tego przedsiębiorstwa – niedawno nałożono na firmę karę ponad 160 mln złotych za inną akcję, "Tarczę Biedronki Antyinflacyjną".

 

Warto mieć na uwadze, że urzędnicy UOKiK stale monitorują działalność dyskontów i supermarketów w sektorze dóbr pierwszej potrzeby. W ciągu ostatnich 12 miesięcy wpłynęło ponad 700 skarg od konsumentów dotyczących tej branży, z czego połowa dotyczyła sytuacji w sklepach Biedronka. Inne sygnały dotyczyły głównie sieci takich jak Lidl, Żabka, Auchan, Carrefour czy Kaufland.