Handel fałszywymi opiniami o produktach w Internecie
28.06.2022 | PRAWO KONKURENCJI
Formułowanie i zamieszczane na stronach internatowych fikcyjnych opinii o produktach lub usługach jest działaniem wprowadzającym klientów w błąd. Fałszywe opinie mogą wpływać na decyzje klientów podejmujących codzienne decyzje o wyborze produktów lub usług. Klient czytając umieszczone na stronach internetowych opinie nie jest w stanie odróżnić faktycznych komentarzy konsumentów, którzy kupili i przetestowali produkt od fałszywych pisanych „na zamówienie” opinii.
Usługi polegające na opracowywaniu i zamieszczaniu na stronach internetowych „oryginalnych, wiarygodnych opinii” lub prowadzenie tzw. marketingu szeptanego jest wprowadzaniem konsumentów w błąd. Działanie takie zagrożone jest karą do 10% obrotu. Nie dziwi więc fakt, że uwagę Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów przykuło działanie firm, które oferowały sporządzanie i zamieszczanie fałszywych opinii o produktach i usługach bez wcześniejszego zapoznawania się z nimi. Firmy reklamowały się świadczeniem usług polegających na „gwarantowaniu oryginalnych, wiarygodnych opinii”. Na podstawie zebranych przez UOKiK informacji i dowodów urząd postawił dwóm spółkom Opinie.pro oraz SN Marketing zarzuty wprowadzania konsumentów w błąd. W konsekwencji wszczęte postępowania mogą zakończyć się nałożeniem kary w wysokości nawet do 10% obrotu.
Powyższe zagadnienie dotyczące handlu fałszywymi opiniami o produktach lub usługach w Internecie jest istotne również pod kątem nowych regulacji mających wejść w życie a związanych z obowiązkiem zapewnienia, aby opinie o sprzedającym lub produkcie, pochodziły od konsumentów, którzy rzeczywiście ten produkt nabyli albo z niego korzystali. Co więcej zakazane będzie także usuwanie i ukrywanie negatywnych opinii lub zniechęcanie do ich zamieszczania W przypadku niedopełnienia tych obowiązków przedsiębiorca będzie musiał liczyć się brakiem możliwości posługiwania się takimi opiniami i poniesieniem odpowiedzialności za stosowanie nieuczciwych praktyk rynkowych.
Wspomniane nowe regulacje dot. implementacji do polskiego porządku prawnego przepisów unijnej dyrektywy Omnibus – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2161 z dnia 27 listopada 2019 r. zmieniającej dyrektywę Rady 93/13/EWG i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 98/6/WE, 2005/29/WE oraz 2011/83/UE. O samej dyrektywie pisaliśmy Państwu pod tym tym linkiem.
Kontakt
Elżbieta Nowak, radca prawny / e.nowak@axelo.pl