Nowe obowiązki związane z zapewnieniem bezpieczeństwa produktów
31.10.2024 | PRAWO GOSPODARCZE
Od 13 grudnia 2024 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do stosowania przepisów Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/988 z dnia 10 maja 2023 r. w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów. Rozporządzenie ma celu poprawę funkcjonowania rynku wewnętrznego, przy równoczesnym zapewnieniu wysokiego poziomu ochrony konsumentów. Wprowadza nowe obowiązki w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa produktów na terenie Unii Europejskiej.
Przepis zmienia też rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 i dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1828 oraz uchyla dyrektywę 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i dyrektywę Rady 87/357/EWG, zwanego również Rozporządzeniem w sprawie bezpieczeństwa produktów, czy Rozporządzeniem GPSR, dalej jako: „Rozporządzenie”.
Cel regulacji
Rozporządzenie będzie obowiązywało wprost, przy czym zmianie ulegną także polskie regulacje prawne. Aktualnie trwają prace mające na celu zastąpienie dotychczasowej ustawy o ogólnym bezpieczeństwie produktów (wdrażającej Dyrektywę 2001/95/WE) nową ustawą o analogicznym tytule, której przepisy będą dostosowane do Rozporządzenia.
Zakres stosowania
Nowe przepisy znajdą zastosowanie do produktów, znajdujących się w obrocie na terenie Unii Europejskiej, kierowanych do konsumentów. Obejmą jednak nie tylko sprzedaż stacjonarną, ale także sprzedaż internetową i będą odnosiły się do szerokiej grupy podmiotów – od producentów do dystrybutorów. Więcej o tym w materiale naszych ekspertów – Damiana Chudzika i Eweliny Michalskiej.
Rozporządzenie ma zastosowanie zarówno do produktów nowych, używanych, naprawionych czy odnowionych. W pewnym stopniu Rozporządzenie znajdzie także zastosowanie do produktów podlegających szczególnym wymaganiom związanym z bezpieczeństwem nałożonym przez prawo Unii Europejskiej, m.in. baterii, wyrobów budowlanych, sprzętu elektrycznego i elektronicznego.
Jakie obowiązki wprowadza rozporządzenie?
Rozporządzenie wprowadza szereg obowiązków dla podmiotów gospodarczych uczestniczących w produkcji i dystrybucji produktu. W zależności od roli, jaką konkretny podmiot pełni w łańcuchu dostaw, obowiązki te mogą się od siebie różnić.
Wśród obowiązków, jakie wprowadza Rozporządzenie należy wskazać m.in.:
- konieczność zapewnienia zgodności produktu z ogólnymi wymaganiami bezpieczeństwa,
- obowiązek umieszczenia danych kontaktowych na etykiecie produktu,
- wymóg dołączenia do produktu jasnych instrukcji i informacji na temat bezpieczeństwa produktu,
- obowiązek raportowania wypadków dotyczących produktów, w tym za pośrednictwem sieci wczesnego ostrzegania Safety Gate,
- konieczność informowania organów i konsumentów o produktach niebezpiecznych i wypadkach za pośrednictwem platformy Safety Business Gateway.
Rozporządzenie wprowadza także nowe obowiązki dla podmiotów oferujących do sprzedaży produkty przez Internet, w tym szczególne obowiązki dla internetowych platform handlowych, takich jak Amazon, czy Allegro.
Nadzór nad prawidłowym wykonaniem obowiązków
Za sprawowanie nadzoru nad ogólnym bezpieczeństwem produktów w Polsce ma być odpowiedzialny Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wraz z wojewódzkimi inspektorami Inspekcji Handlowej. Niezależnie od powyższego, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów odpowiedzialny będzie za realizację zadań pojedynczego krajowego punktu kontaktowego w ramach systemu wczesnego ostrzegania Safety Gate.
Termin wejścia w życie
Rozporządzenie stosuje się od dnia 13 grudnia 2024 r. Jednocześnie z tą datą tracą moc Dyrektywy 87/357/EWG i 2001/95/WE. Rozporządzenie dopuszcza jednak możliwość utrzymania w obrocie produktów objętych Dyrektywą 2001/95/WE, które są zgodne z tą dyrektywą i które zostały wprowadzone do obrotu przed dniem 13 grudnia 2024 r.
Zachęcamy do kontaktu z naszymi ekspertami, którzy nie tylko pomogą odpowiedzieć na pojawiające się pytania i wyjaśnić wątpliwości, ale także pomogą w przeprowadzeniu niezbędnych działań w celu zapewnienia zgodności z prawem.