Objaśnienia MF: kasy rejestrujące oraz płatności na konto
20.08.2021 | PODATKI
Dnia 12 sierpnia 2021 roku, resort finansów opublikował objaśnienia podatkowe dotyczące przepisów wprowadzających możliwość stosowania kas wirtualnych do prowadzenia ewidencji sprzedaży przez wybrane grupy podatników na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Ministerstwo zaznacza, że są one jedynie uzupełnieniem wcześniej wydanych objaśnień w sprawie ulgi na zakup kas rejestrujących online.
Przypomnijmy, że kasy wirtualne to pewnego rodzaju oprogramowanie dostępne dla wybranych grup przedsiębiorców (obecnie z branży gastronomicznej, transportowej, hotelarskiej oraz wyrobów węglowych), które jest instalowane jako aplikacja na urządzeniach mobilnych. Podatnicy pod pewnymi warunkami mają prawo do odliczenia od podatku należnego kwoty wydanej na zakup każdej z kas rejestrujących, w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł.
W objaśnieniach minister wskazał, iż podatnicy są obowiązani do zwrotu ulgi w przypadku, gdy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia prowadzenia ewidencji sprzedaży:
- zakończą działalność gospodarczą, lub
- trwale zaprzestaną prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu tej kasy, lub
- naruszą obowiązki polegające na zapewnieniu połączenia umożliwiającego przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas.
Dodatkowo podkreślono fakt zakładający, iż taksówkarze rozliczać będą przedmiotową ulgę na odmiennych zasadach w zależności od sposobu użytkowania kasy, albowiem jeżeli kasa wirtualna współpracuje z taksometrem, to do wniosku o zwrot kwoty ulgi należy dołączyć kopię świadectwa legalizacji ponownej taksometru. W innych wypadkach tj. gdy sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT oraz gdy kasa jest wydzielonym modułem aplikacji mobilnej albo stanowi oddzielną aplikację zintegrowaną z tą aplikacją brak jest wymogu posiadania tego dokumentu.
Resort finansów rozwiązał również problem dotyczący zasad ewidencjonowania w kasie fiskalnej płatności za sprzedaż za pośrednictwem poczty, banku czy SKOK-u w przypadku, gdy płatność otrzymano po zakończeniu sprzedaży w danym dniu. Zasada prezentowana przez Ministerstwo zakłada, iż jeżeli podatnik o dokonanych wpłatach na rachunek bankowy dowiaduje się dopiero z chwilą otrzymania informacji z banku, po ich uznaniu na rachunku bankowym, to na kasie rejestrującej ewidencjonuje zapłaty dokonane w dniu poprzednim niezwłocznie dnia następnego w normalnych warunkach weryfikacji wpływów. Tak samo rozliczamy zaliczki na poczet należności głównej tj. z chwilą jej otrzymania lub bezpośrednio po uzyskaniu informacji o otrzymaniu zaliczki. Organ wskazał również jak należy rozumieć pojęcie niezwłocznie tj. jako najwcześniejszy realny termin na wystawienie i wydanie klientowi paragonu fiskalnego z uwzględnieniem okoliczności, miejsca i czasu dokonania czynności podlegającej obowiązkowi prowadzenia ewidencji.
Na koniec Ministerstwo podkreśla, iż to właśnie na podatniku spoczywa obowiązek rzetelnego udokumentowania dokonywanych transakcji na urządzeniach księgowych tak, by odzwierciedlały one faktyczny ich przebieg.
Kontakt:
Nina Walczyk, radca prawny / E: n.walczyk@axelo.pl