Estoński CIT od służbowych aut dla pracowników
20.07.2022 | PODATKI
Zgodnie z obecnym brzmieniem art. 28m ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, opodatkowaniu ryczałtem podlega dochód odpowiadający wysokości ukrytych zysków. Zgodnie natomiast z art. 28m ust. 4 pkt 2 tejże ustawy, do ukrytych zysków nie zalicza się wydatków i odpisów amortyzacyjnych oraz odpisów z tytułu trwałej utraty wartości, związanych z używaniem samochodów osobowych, środków transportu lotniczego, taboru pływającego oraz innych składników majątku:
- w pełnej wysokości – w przypadku składników majątku wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności gospodarczej,
- w wysokości 50% - w przypadku składników majątku, które nie są wykorzystywane wyłącznie na cele działalności gospodarczej.
Skierowanym przez Ministerstwo Finansów dnia 28 czerwca 2022 r. do uzgodnień i konsultacji publicznych projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw przewiduje się doprecyzowanie tych przepisów w zakresie sposobu określania dochodu z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą w przypadku wykorzystywania składników majątkowych na cele działalności gospodarczej oraz na inne cele niezwiązane z działalnością gospodarczą.
Planowana zmiana będzie usankcjonowaniem dotychczasowego stanowiska fiskusa, który już na bazie obecnego brzmienia przepisów uważa, że jeżeli dla samochodu osobowego nie jest prowadzona ewidencja przebiegu, to spółka, która wybrała estoński CIT, musi płacić podatek od połowy odpisów amortyzacyjnych i wydatków eksploatacyjnych, gdyż traktowane one są jako ukryte zyski – bez względu na to, czy z samochodu korzysta wspólnik czy pracownik. Podstawą dla takiego stanowiska jest brzmienie art. 16 ust. 5f ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym w przypadku nieprowadzenia przez podatnika ewidencji przebiegu, uznaje się, że samochód osobowy jest wykorzystywany również do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą podatnika. W takiej sytuacji 50% kosztów dotyczących samochodów osobowych stanowi ukryte zyski, od których należy uiścić podatek ryczałtowy (tak interpretacja Dyrektora KIS z dnia 25 stycznia 2022 r., sygn. 0111-KDIB1-2.4010.554.2021.2.AK).
Ze stanowiskiem tym można się nie zgadzać, gdyż zgodnie z ogólną definicją ukrytych zysków wskazaną w art. 28m ust. 3 ustawy, są nimi świadczenia, których beneficjentem, bezpośrednio lub pośrednio, jest udziałowiec, akcjonariusz, wspólnik lub podmiot powiązany bezpośrednio lub pośrednio z podatnikiem, udziałowcem, akcjonariuszem albo wspólnikiem. Podejście takie byłoby zatem możliwe, gdyby samochód, dla którego nie prowadzi się ewidencji, byłby używany przez wskazanych wyżej beneficjentów. W przypadku, gdy używa go pracownik nie będący jednocześnie jednym z w/w kategorii beneficjentów, zastosowanie estońskiego CITu do 50% wartości odpisów amortyzacyjnych i kosztów eksploatacyjnych wydaje się nieuzasadnione. Na gruncie obecnego brzmienia przepisów rozliczanie samochodów służbowych powierzonych do użytku pracownikom powinno być dla spółek stosujących estoński CIT dużo bardziej korzystniejsze niż dla spółek podlegających klasycznemu opodatkowaniu.
Źródło: https://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly/8485089,sluzbowe-auto-dla-pracownika-z-estonskim-cit.html
Kontakt
Katarzyna Cymerkiewicz, radca prawny/ k.cymerkiewicz@axelo.pl