Wprowadzenie systemu e-Faktur
23.08.2021 | PODATKI
Krajowy Systemu e-Faktur (KSeF) ma wejść w życie już od początku 2022 r. Jego zadaniem będzie gromadzenie wszystkich e-faktury wystawianych przez przedsiębiorców w sposób elektroniczny i ustrukturyzowany.
Dodatkowo system będzie służył do analizy i kontroli danych z przesłanych dokumentów oraz wysyłał komunikaty dotyczące wystawienia, odrzucenia albo braku możliwości wystawienia konkretnej faktury. Resort finansów zakłada, że w pierwszym roku korzystanie z niego będzie dobrowolne, natomiast od 2023 r. na wzór Włoch i Węgier, wszystkie podmioty miałaby obowiązek wystawiać faktury w ramach tego systemu.
Ponadto Ministerstwo Finansów zaproponowało ułatwienia w zakresie rozliczania faktur korygujących in minus wskazując, iż zmniejszenie podstawy opodatkowania i podatku należnego będzie możliwe z chwilą wystawienia faktury korygującej w systemie KSeF.
Nowelizacja ustawy o VAT, zakłada również zmianę momentu ujmowania faktur w rejestrze akcentując, iż prawidłowe wystawienie faktury przez przedsiębiorcę w KSeF zostanie zrównane z jej otrzymaniem przez kontrahenta. Dodatkowo podatnik działający w ramach systemu nie będzie miał możliwości wystawiania: not korygujących, faktur RR i faktur pro forma, jak również faktur, w odniesieniu do których odrębne przepisy przewidują brak obowiązku ujęcia numeru NIP nabywcy.
Przedsiębiorca, który zdecyduje się na dobrowolne korzystanie z systemu już w 2022 roku, powinien uzyskać zgody swoich kontrahentów na stosowanie takiego rozwiązania, jest to bowiem warunek konieczny możliwości wystawiania im faktur w ramach systemu e-faktur.
Ponadto podatnicy będą musieli dostosować swoje programy księgowe do serwisu Ministerstwa Finansów, który podobnie jak w przypadku JPK przyjmować będzie tylko pliki typu XML.
Działy IT powinny również zwrócić uwagę na konieczność zharmonizowania z bieżącą działalnością obsługi masowego wysyłania faktur do KSeF oraz procesu cyklicznego pobierania faktur wystawianych przez kontrahentów.
Projektowane zmiany wymuszą także wdrożenie nowych procedur organizacyjnych dotyczących m.in. poprawy faktur, które nie zostaną zaakceptowane w systemie oraz nadawania uprawnień osobom trzecim do używania systemu e-faktur w imieniu podatnika (np. biura księgowe).
Kontakt:
Maciej Wilczyński, radca prawny / E: m.wilczynski@axelo.pl