Reklama a reprezentacja: koszty uzyskania przychodów
12.07.2022 | PODATKI
Wyrokiem NSA z 3 czerwca 2022 r., sygn. akt II FSK 2511/19, sąd ten dokonał rozgraniczenia pomiędzy wydatkami na reklamę, które można uznać za koszty uzyskania przychodu, a wydatkami na reprezentację, których ma mocy wyłączenia ustawowego za koszty uzyskania przychodu uznać nie można.
Sprawa dotyczyła dealera samochodowego, który we wniosku o interpretację zapytał, czy może odliczyć od przychodu wydatki na organizację szkoleń z jazdy sprzedawanymi samochodami oraz koszty organizacji wizyt klientów w fabryce aut i w muzeum danej marki. Wskazywał, że spotkania i wyjazdy za granicę organizuje zarówno dla obecnych jak i przyszłych, potencjalnych klientów, którzy w trakcie takiego spotkania mogą uczestniczyć w całodniowym szkoleniu z techniki jazdy samochodem oraz zwiedzić fabrykę aut i muzeum, zapoznać się z procesem produkcyjnym oraz ewolucją rozwiązań technicznych stosowanych w produkcji samochodów.
Wnioskodawca był zdania, ze wszystkie te wydatki to koszty promocyjno-reklamowe, zatem można uznać je za koszty uzyskania przychodu. Uważał, że żaden z tych kosztów nie kwalifikuje się jako reprezentacja, której kosztów nie można uznać za koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Dyrektor KIS był jednak zdania przeciwnego – według niego wyjazdy te mają przede wszystkim na celu budowanie prestiżu przedsiębiorstwa, a zatem są to wydatki na reprezentację. Zgodził się z nim WSA, który wskazał, że reklama to forma reprezentacji, gdyż oba te działania mają na celu promocję danego podmiotu, choć reklama działa w inny sposób, niż reprezentacja sensu stricto. Reklama polega bowiem na przedstawieniu towarów i nakłanianiu do ich kupna, podczas gdy reprezentacja kreuje wizerunek sprzedawcy.
Z zapatrywaniem Dyrektora KIS oraz WSA nie zgodził się NSA wskazując, że wydatki stricte reklamowe, powiązane z prezentacją sprzedawanych towarów, a nie kreowaniem wizerunku sprzedawcy – w tym przypadku poniesione na organizację szkoleń z jazdy – można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, w przeciwieństwie do wydatków na wizyty w muzeum i fabryce, które nastawione są stricte na promocję wizerunku sprzedawcy.
Źródło: https://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly/8465803,orzeczenie-nsa.html
Kontakt
Katarzyna Cymerkiewicz, radca prawny / k.cymerkiewicz@axelo.pl