× Zamknij

Dotacje

Bezpieczeństwo podatkowe

Doradztwo sukcesyjne

Projekt nowelizacji podatkowej: likwidacja abolicji podatkowej

09.05.2022 | PODATKI

Na podstawie przepisów art. 27-38 ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (tzw. Polski Ład), podatnicy mieli mieć możliwość opodatkowania przejściowym preferencyjnym ryczałtem dochodów, które podlegają w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym, lecz  nie zostały zadeklarowane w całości lub w części do opodatkowania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie ustaw. W szczególności dotyczy to sytuacji  związanych z:

 

  • nieujawnieniem w całości lub w części tych dochodów (przychodów),
  • nieujawnieniem w całości lub w części źródła powstania tych dochodów (przychodów),
  • przeniesieniem lub posiadaniem w jakiejkolwiek formie kapitału poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  • stosowaniem postanowień umów o unikaniu podwójnego opodatkowania w sposób niezgodny z kontekstem użycia postanowień tych umów, z ich celem oraz zamiarami państw-stron tych umów,
  • nierzeczywistą rezydencją podatkową oraz osiągnięciem innej korzyści podatkowej.


Zgodnie z treścią wprowadzonych przepisów stawka przejściowego ryczałtu od dochodów ustalona została na poziomie 8 % podstawy opodatkowania. Wniosek o zastosowanie ww. abolicji podatkowej mógłby być złożony od 1 października 2022 r. do 31 marca 2023 r.


Obecnie trwają prace nad projektem zmian, zgodnie z którymi planuje się zlikwidować ww. możliwość.  Powodem jest m.in. złożenie do Trybunału Konstytucyjnego wniosku o zbadanie zgodności tych przepisów z Konstytucją RP przez Prezydenta w trybie kontroli następczej. We wniosku zarzucono w szczególności: naruszenie zasady zaufania do państwa i stanowionego przez nie prawa (art. 2 w związku z art. 217 Konstytucji), naruszenie zasady równości (art. 32 ust. 1 Konstytucji), naruszenia zasady powszechności i równości opodatkowania (art. 84 Konstytucji). Ponadto zdaniem Prezydenta ustawodawca winien był wyłączyć z podmiotów mogących skorzystać z ulgi osoby pełniące funkcje publiczne. W jego przekonaniu budowanie autorytetu państwa i zaufania obywateli do jego organów wymaga tworzenia prawa w sposób wykluczający akceptację naruszających porządek prawny działań osób pełniących funkcje publiczne. Obejmuje to także zachowania polegające na uzyskiwaniu, w sposób niezgodny z prawem, korzyści majątkowych.


Projekt zmian podatkowych trafił już do Sejmu. Ulga  miała korzystny charakter dla podatnika, co skutkować może uznaniem za niekonstytucyjną samej ulgi abolicyjnej jak również jej usunięcia w połowie roku. Niniejsze wynika z faktu, że niekorzystnych zmian nie można wprowadzać w trakcie roku podatkowego.

 

Kontakt

Martyna Pałka, adwokat /  m.palka@axelo.pl