Program Współdziałania dla dużych podatników
13.03.2023 | PODATKI
Program Współdziałania to nowa forma stałej współpracy pomiędzy największymi podatnikami - osiągających przychody powyżej 50 mln Euro, a Szefem KAS.
Przepisy dotyczące Programu Współdziałania zostały wprowadzone na mocy ustawy z dnia 16 października 2019 r. o rozstrzyganiu sporów dotyczących podwójnego opodatkowania oraz zawieraniu uprzednich porozumień cenowych i weszły w życie z dniem 1 lipca 2020 r. Kluczowe kwestie zostały uregulowane w ustawie Ordynacja Podatkowa, gdzie znajdują się założenia Programu Współdziałania – wskazano bowiem zasady zawierania umów o współdziałanie, porozumień podatkowych oraz przeprowadzania audytów podatkowych.
Umowa o współdziałanie może zostać zawarta z podatnikiem, który otrzymał pozytywną opinię z audytu wstępnego. Jest on przeprowadzany przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej wobec podatnika przed zawarciem umowy o współdziałanie oraz w trakcie obowiązywania umowy w celu sprawdzenia prawidłowości wypełniania obowiązków podatkowych i skuteczności i adekwatności ram wewnętrznego nadzoru podatkowego. Z przeprowadzonego audytu podatkowego Szef Krajowej Administracji Skarbowej sporządza opinię pozytywną, opinię negatywną albo zalecenia wskazujące, jakie czynności podatnik powinien podjąć w celu usunięcia stwierdzonych w ramach tego audytu nieprawidłowości wraz z ich uzasadnieniem.
Umowa o współdziałanie zapewnia podatnikowi pewne korzyści, wśród których wymienić można m.in.:
- pewność poprawnego stosowania prawa podatkowego w czasie teraźniejszym, przekładającą się na pewność i przewidywalność wydatków związanych z obciążeniami podatkowymi, co w dalszej perspektywie czasowej może przekładać się na korzyść ekonomiczną;
- indywidualne podejście przejawiające się m.in. dostosowaniem formy i częstotliwości nadzoru Szefa KAS do aktualnego poziomu skuteczności i adekwatności wdrożonych przez dany podmiot Ram Wewnętrznego Nadzoru Podatkowego, stanowiących system mechanizmów samokontroli podatkowej, mający na celu zapewnienie wpłaty podatku w terminie ustawowym i w prawidłowej wysokości;
- zastosowanie obniżonej stawki odsetek za zwłokę (50%) do zaległości podatkowych powstałych w wyniku skorygowania przez Podatnika nieprawidłowości stwierdzonych w toku audytu wstępnego, pod warunkiem złożenia korekty i wpłaty zaległości we wskazanym w ustawie terminie;
- nienaliczanie odsetek za zwłokę od zobowiązań podatkowych powstałych w okresie objętym audytem monitorującym, jeżeli podatnik złoży z własnej inicjatywy prawnie skuteczną korektę deklaracji oraz dokona wpłaty zaległości podatkowych w ciągu 7 dni od dnia złożenia korekty oraz nie wszczynanie postępowań w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe za okres objęty korektą;
- priorytetową realizację zwrotów podatkowych wynikających z deklaracji Podatnika, w zakresie podatków objętych umową;
- priorytetową realizację postępowań podatkowych wszczynanych na wniosek Podatnika, w zakresie podatków objętych umową lub w zakresie ulg w spłacie zobowiązań podatkowych oraz innych wniosków i podań składanych przez Podatnika w zakresie podatków objętych umową,
- wyłączenie obowiązku raportowania schematów podatkowych (MDR), z wyjątkiem schematów transgranicznych,
Zgodnie z ewidencją, którą zobowiązany jest prowadzić Szef Krajowej Administracji Skarbowej do tej pory trzy spółki skorzystały z możliwości zawarcia umowy o współdziałanie.