Powrót dwuinstancyjnego postępowania podatkowego
25.04.2023 | PODATKI
24 marca br. w Dzienniku Ustaw RP opublikowana została ustawa o zmianie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji i innych ustaw z dnia 9 marca 2023 r. (Dz.U.2023 poz. 556), która wprowadziła modyfikacje między innymi postępowania cywilnego, czy ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
Jednakże jedną z najistotniejszych z perspektywy przepisów, dotyczących postępowań podatkowych jest zmiana w ustawie o Krajowej Administracji Skarbowej i Ordynacji Podatkowej. Bowiem od 1 lipca 2023 r. odwołania od decyzji wydawanych przez naczelników urzędów celno-skarbowych będą rozpoznawane przez właściwych dyrektorów izb administracji skarbowych, natomiast dotychczas odwołania te były rozpatrywane przez tych samych naczelników, którzy wydali zaskarżone decyzje.
Jednoinstancyjność
Do końca 2016 r., w strukturach organizacyjnych administracji skarbowej funkcjonowały urzędy kontroli skarbowej, które stanowiły odpowiednik obecnych urzędów celno-skarbowych. W tamtym czasie od decyzji wydawanych przez dyrektorów urzędów kontroli skarbowej podatnikom przysługiwało odwołanie do dyrektorów izb skarbowych.
Natomiast w roku 2017 wprowadzono reformę administracji skarbowej. Urzędy kontroli skarbowej zostały zastąpione przez urzędy celno-skarbowe, w konsekwencji czego doprowadziło to do tego, iż odwołania od decyzji wydawanych przez naczelników urzędów celno-skarbowych rozpatrywane są przez ten sam organ, lecz przez innych pracowników.
Powrót do dwuinstancyjności
Ustawa z dnia 9 marca 2023 wprowadza w art. 3 pkt. 4 zapis, zgodnie z którym do ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. ordynacja podatkowa w art. 220 dodaje się §3 stanowiący, iż uprawnionym do rozpatrzenia odwołania od decyzji naczelnika urzędu celno-skarbowego jest dyrektor izby administracji skarbowej właściwy ze względu na siedzibę, naczelnika urzędu celno-skarbowego, który wydał decyzję.
Wprowadzona zmiana stanowi całkowitą modyfikację obowiązującej od 2017 r. procedury postępowania przed naczelnikami urzędów celno-skarbowych. Zmianę należy oceniać pozytywnie, bowiem wprowadzenie dwuinstancyjności zwiększa szanse podatników na uzyskanie pozytywnych dla siebie rozstrzygnięć na etapie przedsądowym, co może spowodować, iż zmniejszy się ilość skarg wnoszonych do sądów administracyjnych na wydawane przez naczelników urzędów celno-skarbowych decyzje.