× Zamknij

Dotacje

Bezpieczeństwo podatkowe

Doradztwo sukcesyjne

Nowe zasady ewidencjonowania JPK

05.07.2021 | PODATKI

W związku z wejściem w życie pakietu VAT e-commerce, resort finansów przygotował szereg zmian dotyczących sporządzania jednolitych plików kontrolnych, których celem ma być ułatwienie podatnikom wywiązywania się z obowiązków ewidencyjnych, wyjaśnienie dotychczasowych wątpliwości interpretacyjnych oraz przystosowanie systemu ewidencjonowania faktur do nowej rzeczywistości.


Dnia 1 lipca 2021 r. wprowadzono regulacje derogujące dotychczasowy obowiązek oznaczania transakcji MPP, nawet w przypadku płatności, które z mocy ustawy obowiązkowo podlegają mechanizmowi podzielonej płatności. Mimo początkowych pomysłów  wprowadzenia konieczności oznaczania MPP nawet dla transakcji, w których split payment jest fakultatywny, ministerstwo po konsultacjach stwierdziło, iż kilkukrotne weryfikowanie transakcji przez sprzedawcę spowodowałoby niepotrzebne uciążliwości.

 

Dodatkowo resort finansów wskazuje, iż w nowym rozporządzeniu merytorycznie i formalnie uściślono regulacje obejmujące klasyfikacje: od „01” do „13” na „GTU_01” do „GTU_13”, albowiem dotychczasowe przepisy wskazywały na spore różnice pomiędzy dokumentacją techniczną, a wskazanymi w rozporządzeniu oznaczeniami. Co więcej, doprecyzowane zostały zapisy wskazując odniesienie do kodów CN wg Nomenklatury scalonej (CN 2020) lub powołując się na klasyfikację PKWiU 2015.


Szczególnym ułatwieniem będzie możliwość zbiorczego wykazywania faktur uproszczonych tj. paragonów z NIP do kwoty 450 zł wystawionych zgodnie z art. 106e ust. 5 pkt 3 ustawy o VAT, oraz faktur dokumentujących przejazd autostradą płatną lub przejazd na dowolną odległość, które zwolnione zostaną z konieczności ich każdorazowego wykazywania odrębnie w ewidencji.

 

Modyfikacje obejmą także dokument zbiorczy wewnętrzny zawierający sprzedaż z kas rejestrujących „RO”  oraz dokument wewnętrzny „WEW”. Wszelkie czynności udokumentowane w ten sposób, po zmianach, nie będą podlegały obowiązkowym oznaczeniom GTU. Dodatkowo nowelizacja umożliwi wykazywanie w ewidencji zmniejszenia podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 19a ustawy o VAT, dokumentem „WEW” jeśli nabywca nie otrzymał faktury korygującej dokumentującej dane zdarzenie.


Zmiana nastąpi także w zakresie ewidencjonowania informacji w przypadku importu towarów. Niejasny przepisy doprecyzowano w ten sposób, iż dane takie jak: imię i nazwisko lub nazwa nadawcy lub eksportera nie należy podawać w deklaracji importowej, ale w przypadku zgłoszenia celnego, rozliczenia zamknięcia lub decyzji.


Podsumowując, wskazane zmiany, mające charakter techniczny, w pewnym stopniu spowodują uproszczenie oraz przyspieszenie procedur ewidencyjnych w działach księgowych, jednak podkreślić należy, iż podatnicy nie mają pewności jak prezentowane przepisy sprawdzą się w praktyce oraz jaki rzeczywisty wpływ będą wywierać na relacje z fiskusem.

 

Kontakt:

Natalia Roś, adwokat / E: n.ros@axelo.pl