Brak opłaty cukrowej przy nieodpłatnym przekazaniu napojów
16.07.2021 | PODATKI
Danina w postaci tzw. podatku cukrowego została wprowadzona 1 stycznia 2021 r. i jest nakładana na napoje z dodatkiem określonych rodzajów cukrów, substancji słodzących oraz kofeiny lub tauryny. Obowiązek jej zapłaty spoczywa na osobie fizycznej, osobie prawnej oraz jednostce organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, która sprzedaje napoje do punktów sprzedaż detalicznej, prowadzi sprzedaż detaliczną napojów jako producent, podmiot nabywający napoje w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego albo importujący napoje spoza UE lub zamawiający u producenta wyprodukowanie napoju objętego opłatą.
W związku z wprowadzeniem nowej opłaty wśród przedsiębiorców pojawiła się wątpliwość, czy nieodpłatne przekazanie napojów np. kontrahentom w ramach prowadzonych akcji marketingowych, czy swoim pracownikom również wiąże się z obowiązkiem zapłaty wspomnianej daniny.
Niejasność ta została wyjaśniona przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 29 czerwca 2021 r., w której wskazał on, że co do zasady w przypadku nieodpłatnego przekazania napojów, przedsiębiorca nie ma obowiązku uiszczenia opłaty cukrowej. Ma to miejsce w przypadku np. przekazania napojów na cele dobroczynne, jako darowizna lub swoim pracownikom.
Zdaniem Dyrektora KIS, opłatę uiszcza się wyłącznie w przypadku wprowadzenia napojów na rynek krajowy, czyli ich sprzedaży. Sprzedażą natomiast nie jest nieodpłatne wydanie napojów. Podobnie jest w przypadku przekazania produktów swoim kontrahentom w ramach działań promocyjno-reklamowych, gdy ich przekazanie jest zupełnie bezpłatne i nie wiąże się z obowiązkiem spełnienia przez kontrahenta określonych kryteriów jak m.in. uzyskanie określonego obrotu. W przypadku, gdy „nieodpłatne” wydanie napojów jest uzależnione od uzyskania przez kontrahenta określonego obrotu lub spełnienia innego podobnego warunku – przedsiębiorca jest zobowiązany do zapłaty daniny. Wynika to stąd, iż w ocenie Dyrektora KIS, w takiej sytuacji nabywca otrzymuje od przedsiębiorcy więcej towarów za tą samą kwotę, a więc tym samym zmniejsza się cena jednostkowa produktu.