× Zamknij

Dotacje

Bezpieczeństwo podatkowe

ESG

Doradztwo sukcesyjne

UOKIK zbada reklamy w mediach społecznościowych

07.10.2021 | OCHRONA WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ

Blogerka zachęcająca do zakupu produktów ekologicznych, youtuber polecający konkretnego producenta samochodów, instagramerka zachwalająca w poście produkty wyposażenia wnętrz – to tylko jednostkowe przykłady reklam, jakie można onaleźć na portalach w mediach społecznościowych. Jednak, czy każda tego typu reklama zamieszona na portalach w mediach społecznościowych jest prawidłowo oznaczana i nie wprowadza konsumenta w błąd? Zbada to Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.


W ostatnim czasie obserwujemy znaczący wzrost wartości rynku usług reklamowych  w mediach społecznościowych. Bardzo często nie jesteśmy świadomi, jak na nasze decyzje zakupowe wpływa reklama zamieszczona w sieci przez osobę, której profil obserwujemy.  W przypadku, gdy użytkownik portalu w mediach społecznościowych zachęca nas do nabycia konkretnego produktu, otrzymując z tego tytułu dodatkowe wynagrodzenie, mamy do czynienia z reklamą sponsorowaną.


Okazuje się jednak,  nie każda reklama zamieszczana w sieci oznaczana jest prawidłowo. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w komunikacie zamieszczonym pod adresem: https://www.uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=17856 wskazuje, że wiele treści zamieszczanych w mediach społecznościowych o charakterze handlowym nie jest oznaczana jako reklama, inne z kolei oznaczane są w sposób , który dla polskiego użytkownika może być niezrozumiały, np. „#ad”. Tego typu działanie, w rozumieniu obowiązujących regulacji prawnych, może wprowadzać konsumentów w błąd, stanowić nieuczciwą praktykę rynkową, a w niektórych przypadkach również czyn nieuczciwej konkurencji.


W celu zbadania skali zamieszczanych w mediach społecznościowych kryptoreklam, jak również przyczyn i powodów zaniedbań ze strony influencerów względem prawidłowego oznaczania reklam sponsorowanych, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowania wyjaśniające. Należy zatem spodziewać się, że podmioty odpowiedzialne za zamieszczanie reklam, jak również finansujące reklamy, mogą w najbliższym czasie otrzymać ze strony Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wezwanie do udzielenia stosownych informacji.

 

Kontakt:


Ewelina Michalska, aplikant radcowski / E: e.michalska@axelo.pl
Damian Chudzik, radca prawny / E: d.chudzik@axelo.pl

 

 

 

 

 

04.05.2022 | OCHRONA WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ

Nowe Prawo własności przemysłowej

03.03.2020 | OCHRONA WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ

Wzory przemysłowe - wygrana przed TSUE