Kiedy przejście na estoński CIT po otrzymaniu decyzji o wsparciu jest niemożliwe
24.02.2025 | PODATKI
20 stycznia 2025 roku Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał indywidualną interpretację po wniosku spółki z o. o. która chciała uzyskać informację, czy wydana spółce decyzja o wsparciu nowej inwestycji będzie kolidować z przepisem art. 28k ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT wykluczającej wybór estońskiego CIT nawet, gdy spółka nie osiągnie żadnego dochodu z nowej inwestycji. Niestety zdaniem Dyrektora KIS nie jest możliwe łączenie estońskiego CIT z decyzją o wsparciu, jeżeli decyzja ta nie wygasła lub nie została uchylona.
Stanowisko spółki
Poniżej przedstawiamy ważne szczegóły. Spółka zgodnie z treścią wniosku planowała następujące działania:
- Poniesienie kosztów budowy hali (tj. nowej inwestycji, której tyczyć miała się DoW) – w listopadzie 2024 r.,
- Złożenie wniosku o DoW – na przełomie listopada i grudnia 2024 r.,
- Przyznanie Spółce DoW – w grudniu 2024 r. lub styczniu 2025 r.,
- Rozpoczęcie przez Spółkę opodatkowania za zasadach CIT-u estońskiego – w pierwszym dniu miesiąca „X” 2025 r., w związku ze złożeniem zawiadomienia ZAW-RD (o wyborze opodatkowania CIT-em estońskim),
- Złożenie wniosku o uchylenie przyznanej Spółce DoW ~ „X + ok. 7 dni” 2025 r.,
- Uchylenie DoW ~ „X + ok. 20 dni” 2025 r.
Celem Spółki było potwierdzenie, czy w opisanym scenariuszu prawidłowo rozpoczęła opodatkowanie estońskim CIT.
Spółka we wniosku o interpretacje przywołała korzystne dla siebie orzecznictwo. Zdaniem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy (sygn. akt I SA/Bd 622/23) wybór ryczałtu od dochodów spółek podlega wykluczeniu wtedy, gdy spółka posiadająca DoW osiąga dochody z tego przedsięwzięcia. Sąd argumentuje to bezpośrednio wykładnią językową z przywołanego przepisu (art. 28k ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT), który mówi o wykluczeniu możliwości stosowania estońskiego CIT-u przez podatników „osiągających dochody, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a”, tj. dochody zwolnione z podatku uzyskiwane na podstawie zezwolenia w specjalnych strefach ekonomicznych (pkt 34) lub na podstawie decyzji o wsparciu nowej inwestycji (pkt 34a).
Spółka zakłada, że pomiędzy krokami 4. a 6. powyżej nie osiągnie dochodów z nowej inwestycji w rozumieniu ustawy o CIT. Po pierwsze budowa hali nie zostanie jeszcze ukończona, więc nie będzie możliwe osiąganie z niej (tj. hali) dochodów.
Po drugie dochody z tytułu budowy hali mogą być nieuznane za dochody z nowej inwestycji w rozumieniu przepisów regulujących DoW ponieważ spółka poniesie koszty budowy przed złożeniem wniosku o DoW, co, zdaniem spółki, spowoduje niemożność traktowania tej inwestycji jako „nowej” w rozumieniu ustawy o wspieraniu nowych inwestycji. Zgodnie bowiem z § 9 ust. 1 Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizacje nowych inwestycji z 27.12.2022 r.: „wsparcie z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy począwszy od miesiąca, w którym upłynął termin zakończenia inwestycji określony w decyzji o wsparciu, aż do wygaśnięcia decyzji o wsparciu lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej, w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej, z zastrzeżeniem wyjątku, o którym mowa w § 5 ust. 6.”. Jest to więc miesiąc, w którym upłynął termin zakończenia inwestycji określony w DoW.
Stanowisko KIS
Dyrektor KIS nie zgodził się jednak ze spółką. Powołał się na objaśnienia podatkowe Ministra Finansów, zebrane w „Przewodniku do ryczałtu od dochodów spółek” z 23.12.2021 r. Minister wyjaśnia w nich, że prawa do estońskiego CIT nie ma podatnik osiągający wyłącznie stratę z działalności strefowej lub nieosiągający jeszcze z niej przychodów, mimo posiadania zezwolenia bądź decyzji o wsparciu nowej inwestycji. Zdaniem Ministra, taki podatnik już podlega pod reżim stosowania art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a ustawy o CIT. Dodał, że dopiero po wyczerpaniu limitu pomocy publicznej, albo po uchyleniu lub wygaśnięciu decyzji, podatnik może wybrać ryczałt od dochodów spółek, o ile oczywiście spełnia ku temu inne warunki (str. 24 objaśnień).
Jeżeli zastanawiają się Państwo nad estońskim CIT i chcą Państwo prawidłowo rozpocząć opodatkowanie tym reżimem, zachęcamy do kontaktu z naszymi ekspertami.
Źródła:
- Interpretacja indywidualna dyrektora KIS z 20 stycznia 2025 r., sygn. 0111-KDIB2-1.4010.560.2024.1.AG
- Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 6 lutego 2024 r., sygn. akt I SA/Bd 622/23 (nieprawomocny)
- Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizacje nowych inwestycji z 27.12.2022 r.