× Zamknij

Doradztwo sukcesyjne

UOKIK sprawdza, czy przedsiębiorcy z sektora e-commerce prawidłowo wywiązują się z obowiązków informacyjnych wynikających z Dyrektywy Omnibus

26.09.2023 | OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH I CYBERBEZPIECZEŃSTWO

Przepisy wdrażające do polskiego porządku prawnego Dyrektywę Omnibus zaczęły obowiązywać 1 stycznia 2023 r. Mimo tego część przedsiębiorców z branży e-commerce w dalszym ciągu nie dostosowała się do wprowadzonych zmian. Wynika to z analizy przeprowadzonej przez UOKIK. We wrześniu Prezes UOKIK postawił zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów platformom Zalando, Booking i Travelist . Grozi za nie kara do 10 % obrotu osiągniętego w roku obrotowym poprzedzającym rok nałożenia kary.

 

Jakich nieprawidłowości dopatrzył się UOKIK?

 

UOKIK zakwestionował m.in. sposób informowania konsumentów o podziale obowiązków dostawców internetowych platform handlowych i osób trzecich oferujących towary w związku z realizacją umowy. Wątpliwości wzbudził także sposób informowania konsumentów o pochodzeniu oferty udostępnionej na internetowej platformie handlowej (tj. czy pochodzi od przedsiębiorcy, czy od osoby fizycznej niebędącej przedsiębiorcą).

 

Jakie obowiązki spoczywają na przedsiębiorcach?

 

Przypominamy, że od 1 stycznia 2023 r. przedsiębiorcy z branży e-commerce zobowiązani są m.in. do:

 

  • podawania swoich danych kontaktowych – numeru telefonu,
  • zamieszczania informacji o najniższej cenie towaru lub usługi obowiązującej w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki - w przypadku wprowadzenia obniżki ceny towaru lub usługi;
  • informowania o tym, czy i w jaki sposób przedsiębiorca zapewnia, aby opinie o produktach pochodziły od konsumentów, którzy używali danego produktu lub go nabyli - w przypadku przedsiębiorcy, który umożliwia dostęp do wystawionych przez konsumentów opinii o produktach;
  • informowania konsumenta, czy oferta udostępniona na internetowej platformie handlowej pochodzi od przedsiębiorcy, czy też od osoby fizycznej niebędącej przedsiębiorcą - w przypadku platform handlowych;
  • informowania o dostosowaniu ceny w oparciu o mechanizmy umożliwiające zautomatyzowane podejmowanie decyzji – w przypadku platform handlowych;
  • informowania konsumenta o podziale obowiązków związanych z realizacją umowy – pomiędzy dostawcą internetowej platformy handlowej a osobą trzecią oferującą towary, usługi lub treści cyfrowe – w przypadku platform handlowych.

 

Jak możemy pomóc?

 

Jeśli nie są Państwo pewni, czy rozwiązania istniejące w Waszych e – sklepach spełniają wymagania Dyrektywy Omnibus, w szczególności, czy prawidłowo wywiązują się Państwo z obowiązków informacyjnych wobec użytkowników, zapraszamy do kontaktu z naszymi ekspertami, którzy:

 

  • zweryfikują sposób realizacji obowiązków informacyjnych;
  • przygotują niezbędne treści
  • wprowadzą zmiany w regulaminach serwisów i politykach prywatności
  • pomogą ułożyć proces sprzedażowy zgodnie z obowiązującymi regulacjami prawnymi
  • sprawdzą, czy prawidłowo przetwarzają Państwo dane osobowe użytkowników serwisów