UOKIK sprawdza, czy przedsiębiorcy z sektora e-commerce prawidłowo wywiązują się z obowiązków informacyjnych wynikających z Dyrektywy Omnibus
26.09.2023 | OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH I CYBERBEZPIECZEŃSTWO
Przepisy wdrażające do polskiego porządku prawnego Dyrektywę Omnibus zaczęły obowiązywać 1 stycznia 2023 r. Mimo tego część przedsiębiorców z branży e-commerce w dalszym ciągu nie dostosowała się do wprowadzonych zmian. Wynika to z analizy przeprowadzonej przez UOKIK. We wrześniu Prezes UOKIK postawił zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów platformom Zalando, Booking i Travelist . Grozi za nie kara do 10 % obrotu osiągniętego w roku obrotowym poprzedzającym rok nałożenia kary.
Jakich nieprawidłowości dopatrzył się UOKIK?
UOKIK zakwestionował m.in. sposób informowania konsumentów o podziale obowiązków dostawców internetowych platform handlowych i osób trzecich oferujących towary w związku z realizacją umowy. Wątpliwości wzbudził także sposób informowania konsumentów o pochodzeniu oferty udostępnionej na internetowej platformie handlowej (tj. czy pochodzi od przedsiębiorcy, czy od osoby fizycznej niebędącej przedsiębiorcą).
Jakie obowiązki spoczywają na przedsiębiorcach?
Przypominamy, że od 1 stycznia 2023 r. przedsiębiorcy z branży e-commerce zobowiązani są m.in. do:
- podawania swoich danych kontaktowych – numeru telefonu,
- zamieszczania informacji o najniższej cenie towaru lub usługi obowiązującej w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki - w przypadku wprowadzenia obniżki ceny towaru lub usługi;
- informowania o tym, czy i w jaki sposób przedsiębiorca zapewnia, aby opinie o produktach pochodziły od konsumentów, którzy używali danego produktu lub go nabyli - w przypadku przedsiębiorcy, który umożliwia dostęp do wystawionych przez konsumentów opinii o produktach;
- informowania konsumenta, czy oferta udostępniona na internetowej platformie handlowej pochodzi od przedsiębiorcy, czy też od osoby fizycznej niebędącej przedsiębiorcą - w przypadku platform handlowych;
- informowania o dostosowaniu ceny w oparciu o mechanizmy umożliwiające zautomatyzowane podejmowanie decyzji – w przypadku platform handlowych;
- informowania konsumenta o podziale obowiązków związanych z realizacją umowy – pomiędzy dostawcą internetowej platformy handlowej a osobą trzecią oferującą towary, usługi lub treści cyfrowe – w przypadku platform handlowych.
Jak możemy pomóc?
Jeśli nie są Państwo pewni, czy rozwiązania istniejące w Waszych e – sklepach spełniają wymagania Dyrektywy Omnibus, w szczególności, czy prawidłowo wywiązują się Państwo z obowiązków informacyjnych wobec użytkowników, zapraszamy do kontaktu z naszymi ekspertami, którzy:
- zweryfikują sposób realizacji obowiązków informacyjnych;
- przygotują niezbędne treści
- wprowadzą zmiany w regulaminach serwisów i politykach prywatności
- pomogą ułożyć proces sprzedażowy zgodnie z obowiązującymi regulacjami prawnymi
- sprawdzą, czy prawidłowo przetwarzają Państwo dane osobowe użytkowników serwisów