× Zamknij

Dotacje

Bezpieczeństwo podatkowe

Doradztwo sukcesyjne

Polski Ład 3.0 – zmiany dla spółek

18.04.2023 | PODATKI

W związku z nowelizacją ustawy o CIT, w ramach tzw. Polskiego Ładu 3.0, nastąpiła modyfikacja regulacji wprowadzonych w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych. Część z  regulacji została odroczona a nawet zlikwidowana, co jest zdecydowanie dobrą wiadomością dla podatników. Wprowadzenie do porządku prawnego przepisów Polskiego Ładu okazało się złożonym procesem legislacyjnym, który wymaga, aby część zmian została zmodyfikowana. W konsekwencji 7 października 2022 r. Sejm uchwalił ustawę o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Przepisy weszły w życie z dniem 1 stycznia 2023, jednakże część z nich ma moc wsteczną, bowiem dotyczą roku 2022. Czego dotyczą więc przedmiotowe zmiany?


Minimalny podatek dochodowy

W ramach Polskiego Ładu 3.0, jedną z najważniejszych zmian jest zawieszenie stosowania minimalnego podatku dochodowego na okres dwóch lat, co wiążę się z tym, iż minimalny podatek zostanie zapłacony przez podatników przy rozliczaniu CIT za 2024 r., czyli do końca marca 2025 r. Dodatkowo zostały przez ustawodawcę wprowadzone istotne zmiany w konstrukcji przedmiotowego podatku, m.in.:
iż :

  • zrezygnowano z precyzowania kryterium przychodowego, co prowadzi do tego, iż minimalny CIT może objąć znaczną grupę podatników
  • podwyższono wskaźnik rentowności, czyli wskaźnik dotyczący udziału dochodu w przychodach. Niniejszy wskaźnik wzrósł z 1 do 2 %.

 

Dodatkowo wprowadzono wyłączenia, które wiążą się z tym, że podatkowi minimalnemu nie będą podlegać:

  • mali podatnicy, których roczne przychody nie przekraczają 2 mln euro
  • podmioty, których rentowność w jednym z trzech ostatnich lat podatkowych utrzymywała się powyżej wskaźnika 2%
  • podmioty medyczne
  • spółki komunalne
  • podmioty działające w specjalnych strefach ekonomicznych (SSE) i w Polskiej Strefie Inwestycji.

 

Uchylenie przepisów o ukrytej dywidendzie

Przepisy o ukrytej dywidendzie wprowadzono w ramach pierwotnej wersji Polskiego Ładu 1.0, w związku z nowelizacją ustawy o CIT z 29 października 2021 r. Przepisy miały obowiązywać od 1 stycznia 2023. Celem ustawodawcy było wyłączenie z kosztów uzyskania przychodu części kosztów poniesionych w związku z dokonywaniem transakcji z podmiotami powiązanymi.  Jednakże w wyniku postulatów przedsiębiorców Ministerstwo Finansów zdecydowało się nie wprowadzać regulacji w życie.

 

Zmiany w opodatkowaniu holdingów

Ustawą nowelizującą ustawę o CIT  wprowadzono zmiany w przepisach dotyczących opodatkowania holdingów. Pierwotnym założeniem ustawodawcy, poprzez wprowadzenie tych regulacji od 1 stycznia 2022 r., było zwiększenie tworzenia i relokowania przez podatników spółek holdingowych w Polsce. Jednak regulacje te nie spełniły oczekiwań zarówno fiskusa jak i podatników. W związku z tym od 1 stycznia 2023 postanowiono m.in:

  • zwolnić z opodatkowania całość dywidend otrzymanych przez Polską Spółkę Holdingową, wcześniejsze regulacje pozwalały na zwolnienie na poziomie 95%
  • usunąć ograniczenia w zakresie maksymalnego progu 5 proc. posiadania udziałów w innych spółkach przez spółkę zależną
  • wydłużyć okres spełnienia warunków koniecznych do zastosowania zwolnień holdingowych do dwóch lat
  • rozszerzyć definicję spółki holdingowej (niniejszy status będą mogły uzyskać oprócz spółek akcyjnych i z ograniczoną odpowiedzialnością także proste spółki akcyjne).

 

Dodatkowo ustawodawca wprowadził modyfikację w zakresie tego za jaki okres powinny zostać spełnione warunki konieczne dla skorzystania z reżimu holdingowego. Okres ten został zwiększony z roku do dwóch lat.

 

Zmiany w zakresie tzw. transakcji rajowych

W związku z trudnościami zrealizowania obowiązku dokumentacyjnego w zakresie pośrednich transakcji rajowych,  w ramach Polskiego Ładu 3.0 wprowadzono dla podatników korzystne zmiany. Z mocą wsteczną z od 1 stycznia 2021 r. całkowicie zlikwidowano niniejszy obowiązek dokumentacyjny.


Dodatkowo podniesiono próg dokumentacyjny dla transakcji realizowanych bezpośrednio z podmiotami z rajów podatkowych. W przypadku transakcji kontrolowanych podmiotem mającym miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową, bądź zagranicznym zakładem położonym na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową , próg dokumentacyjny będzie wynosił:
•    2 5000 000 zł w przypadku transakcji finansowej,
•    500 000 zł w przypadku transakcji innej niż finansowa.

 

Zmiany w estońskim CIT

Od stycznia 2023 r. obowiązują znowelizowane przepisy dotyczące estońskiego CITu, czyli ryczałtu od dochodów spółek. Wprowadzone zmiany miały na celu uatrakcyjnienie zasad stosowania estońskiego CITu dla podatników.


Najważniejsze zmiany to:

  • doprecyzowanie warunków wygaśnięcia zobowiązania z tytułu korekty wstępnej
  • modyfikacja warunku minimalnego zatrudnienia
  • regulacje dotyczące wydatków związanych z używaniem samochodów osobowych w działalności gospodarczej w sposób mieszany.

 

Podatek u źródła

Zmiany w przepisach o podatku u źródła (WHT) mają ma celu złagodzenie obowiązującego od 1 stycznia 2019 r. mechanizmu poboru tego podatku, nazwanego mechanizmem pay and refund.
Generalnie zmiana dotyczy terminu złożenia oraz ważności tzw. pierwotnego oświadczenia WHT-OSC. Oświadczenie należy złożyć nie później niż do ostatniego dnia drugiego miesiąca następującego po miesiącu, w którym doszło do przekroczenia limitu 2 mln zł.

Dodatkowo doprecyzowano sytuację, w której płatnik po złożeniu pierwotnego oświadczenia dokonuje na rzecz tego samego kontrahenta kolejnych wypłat należności. W tym przypadku preferencyjne zasady opodatkowania podatkiem u źródła, stosowane na podstawie pierwszego oświadczenia  będą mogły być stosowane do ostatniego dnia roku podatkowego, w którym je złożono. Natomiast wymóg złożenia kolejnego oświadczenia powstanie dopiero w terminie do ostatniego dnia miesiąca następującego po zakończeniu roku podatkowego.

 

Czy Polski Ład 3.0 będzie pozytywną dla podatników zmianą?

Podsumowując — Polski Ład 3.0 należy ocenić pozytywnie, gdyż większość wprowadzonych od stycznia 2023 r. rozwiązań przyczyni się do zwiększenia ich atrakcyjności szczególnie, jeżeli chodzi o Polską Spółkę Holdingową czy przepisy dotyczącego estońskiego CITu. Jednakże należy pamiętać, iż istotna jest wykładnia niniejszych przepisów, jaką przyjmie fiskus.

 

Kontakt

Gabriela Truniarz, aplikantka adwokacka / g.truniarz@axelo.pl